Mažai angliavandenių turinčios dietos: ar jos veiksmingos?

September 16, 2014
Kategorija: Dietos
0 7169 0
Mažai angliavandenių turinčios dietos: ar jos veiksmingos?

Pastaruoju metu mažai angliavandenių turinčios dietos (MATD) itin išpopuliarėjo sulieknėti trokštančių moterų tarpe. Galbūt ir jūs esate viena tų, kurios išbandę Atkinso, Pietų pakrantės ar Zonos dietą? Jeigu esate bandžiusios šias dietas, apie jų efektyvumą galite pasisakyti ir jūs. Šiame straipsnyje apžvelgsime, kokias ilgalaikes pasekmes sukelia tokio pobūdžio dietos.

KAIP VEIKIA MATD?

Šių dietų šalininkai teigia, kad angliavandeniais prisotintas maistas skatina organizmą gaminti insuliną. Šis hormonas yra atsakingas už gliukozės pernešimą į ląsteles, kuriose ji yra naudojama energijai gauti. Tuo tarpu energijos perteklius yra verčiamas riebalais. Teigiama, kad baltyminis maistas nesukelia tokio insulino kiekio padidėjimo, todėl juo galima pakeisti angliavandenius – riebalai bus naudojami energijai gaminti, todėl kris kūno svoris.

Šiuo metu yra sukurta be galo daug tokių dietų, tačiau kraštutinėmis laikomos Atkinso ir Pietų pakrantės dietos. Šių dietų pradiniame etape rekomenduojama per dieną suvartoti vos 20-30 g angliavandenių. Tuo tarpu, sveikatos specialistai rekomenduojama per dieną suvartoti 130 g angliavandenių, tačiau daugelis žmonių jų suvartoja kur kas daugiau – virš 200 g.

Šiek tiek saikingesnė Zonos diena teigia, kad angliavandeniai turėtų sudaryti 40% kiekvieno valgio, o likusius 60% po lygiai pasidalinti baltymai ir riebalai.

Paprastai mažai angliavandenių turinčios dietos neriboja mėsos, vištienos, žuvies, kiaušinių, nekrakmolingų daržovių, riešutų, sėklų, aliejaus ir kitų riebalų vartojimų. Kai kurios dietos leidžia valgyti šiek tiek vaisių, pieno produktų ir neperdirbtų grūdų. Duonoje, makaronuose, dribsniuose ar saldumynuose esantys perdirbti angliavandeniai yra išbraukiami iš dietinės mitybos.

Laikantis MATD svoris iš tiesų krenta kur kas greičiau negu skaičiuojant kalorijas arba laikantis mažai riebalų turinčių dietų. Tyrimų duomenimis, MATD dietos yra du kartus efektyvesnės už įprastus svorio metimo būdus.

Šių dietų lengviau laikytis pradiniame etape, kadangi didelis suvartojamų baltymų ir riebalų kiekis slopina apetitą, todėl ilgesnį laiką jaučiamas sotumo jausmas.

Jeigu MATD lygintume su įprastomis dietomis, MATD kur kas greičiau teigiamai paveikia trigliceridų ir gerojo cholesterolio kiekį organizme. Šie du veiksniai yra itin svarbūs širdies ir kraujagyslių sveikatai. Mokslininkai atliko šešis mėnesius trukusį tyrimą, kurio metu tyrimo dalyvių gerojo cholesterolio kiekis kraujyje padidėjo, o blogojo – sumažėjo. Mažai angliavandenių turinčios dietos sumažina viso cholesterolio kiek, tačiau tai dažnai atsitinka gerojo cholesterolio sąskaita.

PRIEŠ

Nepaisant to, kad laikantis MATD svorio iš pradžių netenkama daugiau nei laikantis įprastų dietų, šie skirtumai pranyksta po 12 mėnesių.

Daugelis griežtų MATD gali sukelti ketozę – ketonų (riebalų metabolizmo šalutinių produktų) kiekio pagausėjimą kraujyje. Ketozės simptomams priskiriamas pykinimas, skysčių netekim, nuovargiu, svaiguliu ir blogu burnos kvapu. Kol kas ilgalaikis lėtinės ketozės poveikis žmogaus sveikatai nėra žinomas.

Daugelyje MATD mitybos planų yra itin mažai ląstelienos ir daug riebalų, todėl dažnai pasireiškia vidurių užkietėjimas. Į šių dietų mitybų planus įtraukto maisto pasirinkimas yra labai skurdus, o ypač pradiniame etape. Dėl šios priežasties ilgą laiką laikytis šių dietų yra ne tik labai sunku, bet ir organizmas nėra aprūpinamas visomis reikalingomis maisto medžiagomis, vitaminais ir mineralais.

Kol kas ilgalaikis MATD poveikis sveikatai nėra ištirtas. Nėra aišku, kaip dideli baltymų ir riebalų kiekiai veikia inkstų darbą, širdies ir kraujagyslių sveikatą ar vėžinių susirgimų riziką. Be to, MATD mitybos planuose leidžiamos kur kas mažesnės vaisių ir daržovių porcijos, kurios yra rekomenduojamos gerai sveikatai užtikrinti. Šiuo metu moksliniai tyrimai pernelyg didelį mėsos vartojimą sieja su vėžio atsiradimu, o baltymų perteklių – su kalcio išsiskyrimu iš kaulų.

APIBENDRINANT

Mažai angliavandenių turinčios dietos neabejotinai pasižymi dideliu trumpalaikiu veiksmingumu ir efektyvumu, tačiau ilgalaikėje perspektyvoje jos praranda savo pranašumą prieš kitus svorio metimo būdus. Be to, nėra iki galo ištirtas jų ilgalaikis poveikis sveikatai, todėl prieš laikantis šių dietų reikėtų itin gerai pagalvoti apie galimas pasekmes.

Share
, ,
Suliekneti.lt

View my other posts