Selenas

July 1, 2014
Kategorija: Mineralai, Sveikata
0 4084 0
Selenas

Selenas yra žmogaus organizmui būtinas mikroelementas, kuris apsaugo organizmo ląsteles nuo žalingo laisvųjų radikalų poveikio. Selenas reikalingas imuninės sistemos ir skydliaukės funkcijoms. Daugiausiai seleno organizme kaupiama raumenyse ir kepenyse, kiek mažiau plazmoje ir inkstuose.

Selenas yra antioksidantas, kuris apsaugo ląstelių membranas ir mažina gyvsidabrio, sidabro ir kadmio toksiškumą bei suriša sunkiuosius metalus organizme. Kartu su vitaminu E selenas stabilizuoja ląstelės membranas ir apsaugo nuo kepenų suriebėjimo. Selenas kartu su kitais mineralais dalyvauja leukocitų gamyboje ir didina organizmo atsparumą infekcijoms. Taip pat apsaugo nuo laisvųjų radikalų sukeliamų ligų – amžinės geltonosios dėmės degeneracijos ir kataraktos. Selenas dalyvauja baltymų sintezėje ir daro įtaką vaisingumui (ypač vyrų).

Seleno trūkumas organizme pasireiškia itin retai. Organizme seleno trūkumas gali atsirasti, kai sutinka inkstų funkcija parenterinio maitinimo metu. Seleno pasisavinimas pablogėja sergant skrandžio ir žarnyno ligomis, taip pat rūkantiems ar sergantiems bronchine astma dažnai nustatomas sumažėjęs seleno kiekis organizme. Organizmui trūkstant seleno, atsiranda polinkis į alergiją, sumažėja organizmo atsparumas ir audinių elastingumas. Seleno trūkumas taip pat gali paskatinti distrofinių kepenų ir širdies raumenų pokyčių atsiradimą bei onkologines ligas. Jeigu organizmas nėra pakankamai aprūpinamas selenu taip pat gali anksčiau pasireikšti senėjimo požymiai, vystytis aterosklerozė ir reumatoidinis artritas.

Selenas randamas maisto produktuose, o jo kiekis priklauso nuo dirvožemyje esančio seleno kiekio. Kai kurių teritorijų dirvožemyje yra stipriai sumažėjęs seleno kiekis, todėl šio mikroelemento kiekis mažėja ir maisto produktuose. Pagrindiniu selenu šaltiniu laikomi grūdai ir mėsa. Selenas taip pat randamas žuvies produktuose, kiaušiniuose ir braziliškuose riešutuose.

Seleną galima perdozuoti ilgą laiką vartojant jį dideliais kiekiais. Seleno perteklius organizme pasireiškia plaukų slinkimu, nagų sluoksniavimusi ir silpnumo jausmu. Nerekomenduojama vartoti seleno dideliais kiekiais, kadangi jis gali turėti toksišką poveikį ir sukelti virškinimo sutrikimus. Per parą suvartoti 400 mikrogramų seleno yra maksimalus žmogaus organizmo toleruojamas šio mikroelemento kiekis. Tačiau rekomenduojama dienos norma moterims sudaro 55 mikrogramus, vyrams – 70 mikrogramų, kūdikiams ir vaikams – 10-30 mikrogramų.

Share
, ,
Suliekneti.lt

View my other posts